Świadczenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci, młodzieży, ich rodziców, wychowawców i nauczycieli.
Prowadzenie badań diagnostycznych nad potrzebami edukacyjnymi uczniów.
Koordynowanie opracowania Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz pomoc w tworzeniu dostosowań wymagań edukacyjnych dla uczniów posiadających opinie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Udzielanie pomocy wychowawcom i zespołom nauczycieli, w tym w opracowaniu Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia.
Współdziałanie z wychowawcami i zespołami nauczycieli w doborze metod, określaniu form kształcenia i pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Wspieranie procesu integracji uczniów w klasie i na terenie szkoły.
Ścisła współpraca z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; kształtowanie prawidłowej postawy rodzicielskiej wobec swojego dziecka, informowanie na bieżąco o konieczności skorzystania z dodatkowej pomocy innych specjalistów czy instytucji społecznych.
Wspieranie procesu rewalidacji, kompensacji oraz resocjalizacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych z uczniami.
Współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami zaangażowanymi w pomoc psychologiczno – pedagogiczną udzielaną uczniom i ich rodzinom.